Celebrities

Dmitry Kiselev - biography and personal life of a journalist

Pin
+1
Send
Share
Send

Name: Dmitry Kiselev (Dmitrii Kiselev)

Middle name: Konstantinovich

Birthday: April 26 1954 (65 years old)

Place of Birth: Moscow city

Height: 177 cm

Weight: 80 kg

Eastern horoscope: Horse

Career: TV presenters 150 place

Photo: Dmitry Kiselev

Kiselev's dismissal from the State Radio and Television

With the beginning of fundamental changes in the Union and the beginning of the struggle of the former republics for independence, the TV presenter was fired from the State Television and Radio. It was the 1991th year. Dmitry refused to read on air the government statement on events in the Baltic states. The leadership of the radio channel was on the side of the Government.

In the same year, Kiselev began working in the Vesti program. He was among those who participated in the creation of a new format on television and radio, collaborating with foreign television and radio broadcasting programs.

A year later, at the Ostankino company, he began to lead the Panorama. Later, Kiselyov went to Helsinki as the correspondent of the Ostankino agency.

Rush Hour is a program hosted by Vlad Listyev. After the murder of Listyev, Kiselyov became the leader.

On the REN TV channel, which began operating in 1996, Dmitry hosted a program called “National Interest”. He himself calls it not political, but philosophical. Over time, this program began to appear every day on the channel "Russia".

“Promising Television Formats” is a new television company in the organization of which Dmitry Konstantinovich took part.

Since 1999, the TV presenter appeared in the program “Window to Europe”, and the author and host was Kiselev. The audience watched it on the TV-6 Moscow channel.

Personal life of Dmitry Kiselev

Kiselev’s personal life can be called stormy. His first marriage was a student. At seventeen, a young man studied at a medical school. His wife was a classmate named Alena. They broke up in less than a year. Interestingly, the spouses had the same day and year of birth.

Having entered the university in Leningrad, Dmitry married again. The chosen one was called Natalya. A year later, the student was already married with a third marriage. The name of his wife is Tatyana.

The fourth time Kiselyov married after university, when he began to work at the USSR State Radio and Television. A year later, the wife, whose name is Elena, gave birth to a son named Gleb. When the child was one year old, Dmitry Konstantinovich left the family. His fifth wife was Natalia.

The sixth wife appeared at Kiselev in 1998. She became Kelly Richdale.

For the seventh time, he married a year later. This time, the chosen one was Olga. At that time, the TV presenter built his own house in the Crimea. Being a fan of jazz music, he held a jazz festival there, which he founded in 2003 and was called “Jazz Koktebel”. This festival has become an annual event. While in Koktebel, riding there on his rubber boat, Dmitry

Konstantinovich saw a girl standing on the shore. She was a student Masha from Moscow. At that time she studied at the Institute of Practical Psychology and Psychoanalysis. Masha already had a son, Fedor. A year after they met, their wedding took place. In 2007, Maria gave birth to a son, Kostya, and three years later, Barbara’s daughter was born. Wife Kiseleva graduated from three universities with honors and is currently receiving her fourth education. She plans to work as a psychotherapist.

Hobbies of Dmitry Kiselev

Unfortunately, a happy dad rarely sees children; he has practically no days off. He usually leaves in the morning, when the children are still sleeping, and returns no earlier than nine or even eleven in the evening. Often, the TV presenter gets to work on a motorcycle, only in winter changing to a car.

There was a time when Dmitry Konstantinovich kept four horses, but after he fell with the car from the bridge into the water and received a compression fracture of the spine, he could no longer do horse riding. Carried away by motocross, the TV presenter received a serious injury - a break in the ligaments on his knee, he underwent three operations and walked on crutches for a year. After that, Kiselev presented one horse to his trainer, sold one, and transferred two horses to a child care facility.

The eldest son of the TV presenter Gleb is already an adult, they always maintained a relationship, traveled a lot together. The son shared his father's passion for horses. In the country house of Kiselev, Gleb has his own room where he lives, coming to visit.

Dmitry Konstantinovich is fluent in Norwegian, English and French, in addition, he reads in Icelandic, Swedish and Danish.

Childhood and study

A political observer was born on April 26, 1954 in Moscow. He grew up and was brought up in a family of hereditary intellectuals. He is a relative of the famous composer and conductor Yuri Shaporin. Dmitry's parents wanted their son to connect his future with music, so they sent him to the music section, where he studied guitar.

Having received a school certificate, a young man submits documents to one of the capital's medical schools. His first education never came in handy. With an interest in foreign languages, in 1973 the future host of the final program “News of the Week” entered Leningrad State University in the Department of Scandinavian Philology. At that time, he had a dream of becoming a diplomat.

Professional activity

TV presenter and journalist Dmitry Kiselev began to build his career right after graduation. The first workplace was the State Radio and Television, to which he gave 10 years of his life. The duties of the young specialist included information coverage of events taking place in the Soviet Union for a foreign audience. Good diction, creative approach to business, responsibility - All these qualities allowed the ambitious journalist to light up before the authorities.

In the midst of perestroika, Dmitry refused to voice an official statement to the whole country about the unrest in Lithuania, as a result of which he was dismissed from the State Radio and Television.

In 1989, he began working on the Central Television of the USSR as a parliamentary correspondent for the Vremya program, and then became a member of the staff of the Vesti information and analytical program. In addition, his active cooperation with several foreign publications begins. In 1992, he became the host of the International Panorama. Since the spring of 1995, after the death of Vladislav Listyev, he has become the face of the Rush Hour program.

From 1997 to 2003, he broadcasts on the following television channels:

From 2000 to 2004 he worked as an editor of the information service of the Ukrainian television company ICTV. In 2003-2008 It is engaged in rating television projects, among which it is worth highlighting:

Dmitry Kiselev managed to prove himself as a director. He is the author of several documentaries.

In 2008, an experienced specialist becomes the right hand of the head of the VGTRK media holding, after which he leaves the Vesti program, but after 4 years he returns to his previous duties.

At the end of 2013, the Russia Today news agency was created on the basis of RIA Novosti, which Dmitry Kiselev is honored to lead.

Childhood and youth

Dmitry Kiselyov - a native Muscovite. He was born in April 1954 in an intelligent musical family. Kiselev is a relative of the famous composer and conductor Yuri Shaporin. Dmitry also received a musical education in the class of classical guitar.

Dmitry Kiselev in his youth

At the end of the school, Dmitry Kiselyov entered one of the medical schools of the capital. But after graduation, he decided not to continue his medical education, but became a student at the A. A. Zhdanov University in Leningrad, choosing for himself a philological faculty and Scandinavian philology. He graduated from the university in 1978.

TV

Professional biography of Dmitry Kiselyov began immediately after graduation. The first workplace Kiseleva was in the USSR Radio and Television. Here the journalist worked for over 10 years in one of the most prestigious and important sectors responsible for covering the country's life abroad. High responsibility, control over every word, intonation - the young journalist Dmitry Kiselev coped with these requirements perfectly.

In 1988, Dmitry Kiselyov transferred to the news department of the Vremya program, where he became a presenter and conducted political reviews.

Journalist Dmitry Kiselev

During the breakdown and dramatic changes in the USSR, Dmitry Kiselev was fired from the State Radio and Television. He refused to read an official government statement about events in one of the republics. Soon he was taken to the Vesti program, and the man becomes one of the creators of the new television and radio format, actively collaborating with foreign colleagues.

In 1992, Dmitry Kiselev began to conduct the Panorama information program. Later, as his own correspondent, he was sent to Helsinki, where he worked for the Ostankino agency.

After the murder of Vladislav Listyev in 1995, an experienced TV presenter is appointed in his place. Now Kiselev leads the program "Rush Hour" on Channel One. At the same time, Dmitry becomes the host of another program called “Window to Europe,” but leaves the program a year later.

Leading the program "Rush Hour" Dmitry Kiselev

In 1997, the journalist leads a talk show called "National Interest". At first, the program was broadcast only on the RTR channel, and then on the Ukrainian ICTV. For a short time, Dmitry Kiselyov led the nightly release of the "Events" program.

In November 2003, Ukrainian colleagues expressed their distrust of Kiselyov, accusing him of distorting the information. Soon the journalist was removed from work.

From 2003 to 2004, Dmitry Kiselev worked on new programs called the Morning Talk and Authority. And from 2005 to 2006, he led the daily informational and analytical program Vesti + and Vesti. Details ”on the TV channel“ Russia ”.

Dmitry Kiselev in the program "News of the week"

In addition, in the summer of 2008, Dmitry Kiselev was appointed deputy general director of the VGTRK holding, after which he left the Vesti program. But in September 2012, the journalist again returned to the management of the popular news program, which is now called "News of the Week." She goes on the central channel "Russia", which since January 2010 has been called "Russia-1".

In December 2013, on the basis of RIA Novosti, the "International News Agency" Russia Today "appeared, the general director of which was appointed Dmitry Kiselev.

Dmitry Kiselev - head of the MIA "Russia Today"

A presidential decree entrusted the new mission with a responsible mission: to cover Russia's policy outside the country. The journalist himself claims that he sees his task in restoring his attitude to Russia as a country with good intentions.

In 2014, the Russia Today news agency launched the Sputnik multimedia project, which began broadcasting in three dozen countries at once. Each material is prepared by local journalists taking into account the specifics and interests of the audience. The goal of Sputnik is to provide an alternative view of events and rid society of a unipolar, one-sided approach, "which has fed up with the world."

Criticism and scandals

After Dmitry Konstantinovich was appointed head of the Russia Today news agency, a number of leading Western media outlets published articles calling Kiselev the “pro-Kremlin homophobic television presenter,” and creating Russia Today the attempt of Vladimir Putin to establish control over the media.

The Guardian wrote that Dmitry Kiselyov gained fame thanks to his "anti-gay, anti-American and anti-opposition views." The journalist was even included in the second part of the EU sanctions list, where he found himself among Russian politicians and statesmen, who were subject to visa restrictions.

Dmitry Kiselev and Evgeny Kiselev

Dmitry Kiselyov is also called the “Kremlin propagandist” in Ukraine, accusing him of distorting truthful information. Yevgeny Kiselyov, a colleague of Dmitry who works in Ukraine today and became famous for his harsh criticism of the policies of Vladimir Putin and Russia, called the man “not even namesake”. In fact, journalists are just namesakes, they have no family ties.

In the summer of 2014, the Security Service of Ukraine in relation to Dmitry Kiselyov opened a criminal case under the article “financing of terrorism, assistance to terrorist activities”. The Russian TV presenter and the International Press Institute headed by him are suspected of financing separatist organizations in Ukraine. In response, Dmitry Kiselyov described the accusation as "a continuation of the fantasies in which Natsiks live in power in Kiev."

In the spring of 2016, hackers announced that they were able to hack the contents of two mailboxes and Dmitry Kiselyov’s correspondence on WhatsApp. The information volume of 11 GB was allegedly stolen, which covered the period from 2009 to 2016. According to hackers, the stolen information contains a lot of incriminating evidence, including about the finances and assets of a journalist, the purchase of an elite apartment on Tsvetnoy Boulevard, the contestation of personal sanctions imposed by the EU, as well as the purchase of ready-made graduation thesis for his wife. But the fact of "theft" has not received any confirmation.

In May 2016, an unpleasant incident occurred between Kiselyov and the editor-in-chief of Moskovsky Komsomolets Pavel Gusev. The latter, like Dmitry Kiselyov, is included in the “sanction list of Petro Poroshenko” and expressed his surprise at this circumstance, calling himself a friend of Ukraine.

To this, the TV presenter in the issue of "Vesti Nedeli" dated May 29, 2016 ironically remarked that of all those on the list, "only Pavel Gusev was indignant, they say, how am I, my own, bourgeois!" After the release of the program, Pavel called his colleague “a sexot and a scoundrel” and advised to refrain from meeting with him.

Nevertheless, today Dmitry Kiselev is one of the most popular TV presenters in Russia and abroad. This is a man with an encyclopedic education, speaking 4 foreign languages, he is versed in music, literature, art. An interview with a popular TV presenter is honored by Russian and foreign statesmen. In 2016, Armenian President Serzh Sargsyan gave an interview to Kiselev.

In 2017, Dmitry Kiselyov works as the host of Vesti Nedeki and remains the general director of the Russia Today news agency.

Dmitry Kiselev now

In 2018, the Russia-1 channel nominated the Vesti Nedeli project for the TEFI national television award in the Information and Analytical Final Program nomination, and Dmitry Kiselyov as the best presenter of such a program. However, in both categories the statuette of Ernst Neizvestny was taken away by the REN TV channel and the program “Dobrov on air”.

Dmitry Kiselev with the TEFI Award

In 2019, the TV presenter set out to hold a rap festival in Crimea, to which he had already invited interested musicians. The event, according to information sites, will take place at the end of the jazz music festival, held in Crimea at the initiative of Dmitry Kiselev since 2003. Guests are waiting for an unexpected reincarnation of a television star - Dmitry promised to give a recitative of his own composition.

Rap, according to the journalist, has become a phenomenon that cannot be ignored, moreover, they are hyped on it, and it simply can not stay away. The consent of the peninsula authorities has already been obtained, the Ministry of Tourism saw in the music event an additional way to attract tourists and, accordingly, financial injections.

Dmitry Kiselev in 2018

Kiselev also commented on the rising wave of rapper conflicts with the authorities in the fall of 2018, expressed in the widespread cancellation of concerts of performers.According to Dmitry, peaceful dialogue is indispensable, banal prohibitions are a direct path to the conflict, and whether the state needs enemies in the face of its own citizens who simply think differently.

Russian journalist and TV presenter

Dmitry Konstantinovich Kiselev - Russian journalist and TV presenter, general director of the Russian international news agency Russia Today, deputy general director of the All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company.

Childhood and education of Dmitry Kiselev

Dmitry Kiselev was born on April 26, 1954 in Moscow in a family of musicians.

His grandfather was a nobleman by last name Not good, came from Western Ukraine, was a lieutenant colonel of the tsarist army and the chief of engineering services of General Brusilov, ”the anchor told the Ukrainian newspaper Facts.

Dmitry’s father, he said, came from Tambov peasants, while also being associated with Ukraine, he served in Kiev in the cavalry in 1937. Also, according to Kiselyov, among his ancestors were Chumaks who traded in salt.

Uncle Dmitry Kiselyov - famous composer Yuri Shaporin. In the biography of Dmitry Kiselyov, Wikipedia notes that it was his uncle who advised the boy to make music. Dmitry graduated from music school in guitar.

However, Dmitry did not make music his profession. At first he decided to become a doctor. After school, he entered a medical school, but after graduating, Dmitry did not continue his medical education.

“I am a nurse, I can give injections, I can put enemas. You know, sometimes it helps me out, ”said Dmitry Kiselev about his first education.

Then the future journalist went to Leningrad and entered the Faculty of Philology (chose Scandinavian Philology) at the University. A.A. Zhdanovawho graduated in 1978. Then Dmitry Kiselev dreamed of making a career as a diplomat.

Work biography of Dmitry Kiselev

Dmitry took the first steps in journalism at the USSR State Radio and Television. Here, the young journalist worked for about ten years in the sector responsible for covering the country's life abroad.

Work in this department taught Kiselev to control his every word, even intonation.

In 1988, a familiar turning point occurred in the career of a journalist, Dmitry Kiselev moved to the news department of the Vremya program. As part of this program, the journalist was a presenter and also conducted political reviews.

However, when dramatic changes began in the country, Dmitry refused to read the official statement of the government about the events in the Baltic states and was dismissed from the State Television and Radio Broadcasting, according to Kiselev’s biography on Wikipedia.

After some time, Kiselyov was invited to the Vesti program. Here Dmitry became one of the creators of the new format of television and radio. Active cooperation with foreign journalists has begun.

From that moment, Dmitry Kiselev was engaged in extensive activities as a journalist and television presenter. He led the Panorama information program, and worked in Helsinki for the Ostankino agency as his own correspondent.

After the tragic death Vladislav Listyev in 1995, he broadcast “Rush Hour” on Channel One. In the same period, Dmitry conducted another program - “Window to Europe” (1994−1996). But in this project Kiselev worked for about a year.

In 1997, Dmitry Kiselev has a new stage in his career - he became the host of the talk show "National Interest", which was aired on RTR. Then the range of the program expanded. Dmitry Kiselev transferred the release of the program to the Ukrainian channel ICTV.

On Wikipedia, Kiselev’s biography reports that, from February 1999, the journalist was also the author and behind-the-scenes anchor of the “Window to Europe” column on the morning channel “Day after Day” (TV-6). In addition, Dmitry Kiselev conducted the nightly release of the TV Center TV channel's “Events” information program, and the “At the center of events” talk show.

Since the 2000s, Kiselev has lived and worked for two countries - Ukraine and Russia. He was the host of the current interview “In detail with Dmitry Kiselyov,” the chief editor of the information service of the Ukrainian television company ICTV. He led the program "Facts". In Ukraine, Dmitry Kiselev also made a successful career.

At the same time, he insisted that the Kiev period of biography is only a moment, and his career as a journalist in Russia did not stop. Dmitry Kiselev collaborated with the Russia-1 television channel, where he worked on the programs Morning Talk and Authority. From 2005 to 2008, Kiselev was the host of the Vesti + information and analytical program of the Rossiya television company, and the current interview with Vesti. Details. "

In 2006-2012, Dmitry revived the talk show "National Interest", where he became the host.

In March 2012, Dmitry Kiselev replaced Sergey Kurginyan as a host in the Historical Process program.

Since January 2013, Kiselyov has been a permanent host of Christmas interviews with Patriarch Kirill on the Russia-1 channel.

A short period in his activity, Dmitry Kiselev led an interesting intellectual game “Knowledge is Power” (fall 2015). Visiting Kiselyov Gennady Zyuganov, Karen Shakhnazarov, Alexey Pushkov, Nikolay Drozdov, Vladimir Menshov, Joseph Kobzon other.

Dmitry Kiselyov proved himself as a documentary filmmaker. He is the author of the series “USSR: The Crash,” “Sakharov,” “100 Days of Gorbachev,” “100 Days of Yeltsin,” “1/6 of the Land.”

In 2015, the Vesti Nedeli program with Dmitry Kiselev of the Russia-1 channel won the TEFI-2015 award in the Information Program nomination.

MIA "Russia Today" (RIA "Novosti")

At the end of 2013, RIA Novosti reported that a new structure will be created - the international news agency Russia Today. Dmitry Kiselyov was appointed Director General. According to Kiselev, the mission of his organization is "to restore a fair attitude to Russia as an important country in the world with good intentions."

Crimea, Koktebel

The biography of Dmitry Kiselyov on Wikipedia reports that the journalist built a house in Koktebel, and in 2003 founded the Jazz Koktebel festival there. In his own words, Kiselev, he also initiated the reconstruction of the house-museum of the writer and artist Maximilian Voloshinwhat Ukrainian politicians helped him with Dmitry Tabachnik and Petro Poroshenko.

Since 2012, he has been engaged in the creation of a cock t’est belle winery in Koktebel with a capacity of up to 4 thousand bottles a year.

Sanctions against Dmitry Kiselyov

After the Crimean crisis in August 2014, September 2015, Dmitry Kiselev was included in the sanctions list by Ukraine for a position on the war in the East of Ukraine and the annexation of Crimea to Russia, which includes 400 individuals and 90 legal entities. Also, the head of RIA Novosti was included in the sanctions lists of Switzerland and Canada, is a persona non grata in Moldova.

Dmitry Kiselev is deprived of the state award of Lithuania (medal of memory). The decree was signed by the president of the country. Dalia Grybauskaitereported in the news. According to the Gribauskaite administration official, the reason for what happened was that Dmitry Kiselev "defamed the honor of the award."

In 2016, Kiselyov said that his nephew Sergei fought in the Donbass. “He has a German passport. However, he could not stay away from what is happening in the east of Ukraine. In Gorlovka or somewhere, he showed me photographs, ”said the head of RIA Novosti.

Views of Dmitry Kiselyov

Journalist Kiselyov in the Western media is accused of homophobia for his harsh statements against the propaganda of homosexuality in Russia. In an interview with the Echo of Moscow channel, Dmitry explained his position on this issue:

“Our problem with homosexuals is that they behave provocatively, they behave as a victim, yes, that is, knowingly calling, provoking situations, so that they become victims. Nobody bothers them to love each other the way they want. They aggressively impose minority values ​​on most. Perhaps society will counteract this. Naturally, huh? In a variety of forms, including brutal forms. "

In 2017, Dmitry Kiselev advised the chief editor of Echo of Moscow Alexey Venediktov consult a psychiatrist after the news that Venediktov demanded to question VGTRK journalists after the attack on Tatyana Felgenhauer.

Personal life of Dmitry Kiselev

In the biography on the Know All website, Dmitry Kiselyov’s personal life is called stormy. His first marriage was student and short-lived. At seventeen, when the young man was in medical school, his classmate named Alena became his wife. Dmitry Kiselev and his first wife broke up in less than a year.

Having entered the university in Leningrad, Dmitry married again. The chosen one was called Natalya. A year later, student Dmitry Kiselev was already married with a third marriage. The name of his third wife is Tatyana.

Further, in the journalist’s biographies in the “personal life” section, it is reported that Kiselev married for the fourth time after university, when he began his career with the USSR Radio and Television. A year later, the wife, whose name is Elena, gave birth to a son Kiselev named Gleb. When the child was one year old, Dmitry Konstantinovich left the family.

Natalia became his fifth wife, but even this did not stop the personal life of the presenter.

The sixth wife appeared with Dmitry Kiselev in 1998. Became her Kelly richdale (Kelly Richdale). For the seventh time, Dmitry Konstantinovich married a year later. This time, the chosen one was Olga.

At that time, the TV presenter built his own house in the Crimea. Being a fan of jazz music, he held a jazz festival there, which he founded in 2003 and was called “Jazz Koktebel”. This festival has become an annual event. While in Koktebel, riding there on his rubber boat, Dmitry Konstantinovich saw a girl on the shore. She was a student Masha from Moscow. At that time she studied at the Institute of Practical Psychology and Psychoanalysis. Masha already had a son, Fedor.

A year after they met, their wedding took place. In 2007, Maria gave birth to a son, Kostya, and three years later, Barbara's daughter was born. The last wife of Dmitry Kiselyov graduated from three universities with honors and is currently receiving her fourth education, says the biography of Dmitry Konstantinovich, Maria Kiseleva plans to work as a psychotherapist.

Hobbies and hobbies of Dmitry Kiselev

Together with his family, TV presenter Dmitry Kiselev lives in the suburbs of Moscow, where the Scandinavian house built according to his project is located. It should be noted that the construction lasted several years, Kiselev said that he took an active part in it, having mastered the construction specialty as a student. In the courtyard in the well there is a small mill that complements the general view of the house.

Often, the TV presenter gets to work on a motorcycle, only in winter changing to a car. Dmitry Kiselev is a famous fan of motorcycles and motorsport, which, alas, was reflected in his health condition. There was a time when Dmitry Konstantinovich kept four horses, but after he fell with the car from the bridge into the water and received a compression fracture of the spine, he could no longer do horse riding. Carried away by motocross, the TV presenter also received a serious injury - a break in the ligaments on his knee, he underwent three operations and walked on crutches for a year. After that, Kiselev presented one horse to his trainer, sold one, and transferred two horses to a child care facility. The eldest son of the TV presenter Gleb is already an adult, they always maintained a relationship, traveled a lot together. The son shared his father's passion for horses. In the country house of Kiselyov, Gleb has his own room where he lives, arriving on a visit.

Dmitry Konstantinovich is fluent in Norwegian, English and French, in addition, he reads in Icelandic, Swedish and Danish.

Biography

The attitude of the political observer and journalist Dmitry Kiselev is ambiguous among viewers and colleagues. He is called the “Putin propagandist.” The publication "Interlocutor" quoted the words of radio host and columnist Dmitry Gubin that in his youth Kiselev "taught not to bend, but he himself did not just bend - it formed like a penknife." And at the same time, he noted that the TV presenter devoted himself entirely to the profession, for him there were no hopeless situations.

Journalist and political observer Dmitry Kiselev

Kiselyov himself in a long interview explained that propaganda is "the dissemination of ideas, information, ideological position, and" News of the Week "promotes healthy values, healthy patriotism." World news agencies, for example, the Associated Press or Reuters, do the same thing - I interpret events, form views and a value system, but Russia is not obliged to agree with them.

Criticism from opponents

After Kiselyov took the helm of the Russia Today news agency, a flurry of allegations of corruption to the Kremlin fell upon him. Most of all, the Western media succeeded in this, and even before that they did not particularly complain about the presenter, accusing him of homophobia.

In one of the episodes of the historical process talk show, he called for burning the hearts of people of non-traditional sexual orientation who died in traffic accidents, which is why he faced angry reaction from bloggers who demanded criminal prosecution for statements of an extreme nature.

In Ukraine, Kiselyov declared persona non grata. In 2014, the SBU instituted criminal proceedings against him. He headed the "International Press Institute" was suspected of financing militias.

The presenter is included in the EU sanctions list, where he found himself among Russian oligarchs and officials who are subject to visa restrictions.

Favorite Activities

Together with his relatives, Dmitry Kiselev lives in a suburban cottage, built in the Scandinavian style. As the TV presenter himself admits, he took an active part in the construction of the house, mastering building skills while he was still a student.

In the warm season, he prefers to get to the workplace on a motorcycle. He is interested in motocross and auto racing, which is not the best way affected his health.

There was a period when the leader kept four horses, but after he received a compression fracture of the spine, having had an accident, he had to forget about equestrian activities.

Driving a bike, Dmitry Kiselev was also seriously injured. - with a rupture of the knee ligaments, he was admitted to the hospital, where he had to undergo several operations, was forced to walk on crutches for a year.

He is the founder of the annual international jazz festival Koktebel Jazz Party, which takes place in the Crimean village of Koktebel. He is fluent in English, French and Norwegian, and can read Swedish and Danish.

Person reviews

Since the host of the Vesti Nedeli program, Kiselyov is one of the most popular and discussed media people, the attention of the general public is riveted to him. On the Internet, you can find both extremely angry reviews about Dmitry Konstantinovich, and praise for him.

The target audience is accustomed to seeing Kiselyov as such a fierce defender of Russia, smashing down the enemies of the country with his weighty arguments. According to colleagues of the favorite of the ruling party, in ordinary life he is completely different - a more open, responsive and peaceful person, respecting the opinion of the interlocutor, even if he is on the other side of the political barricades.

I used to watch news on NTV, but recently I’ve been turning on the Russia 1 TV channel, where the odious presenter Kiselyov works. His manner of presenting the audience even boring information I like. It can be seen that he is a professional to the bone marrow.

I was surprised when I learned from Dmitry Kiselyov’s interview with Yuri Dudu that his sibling has long been living in the USA and speaks negatively about Russia.They probably don’t communicate because of this, especially as the host somehow threatened to turn America into radioactive ashes.

One of the best leading on domestic television. With great pleasure I watch his program. Respects his homeland, honors its history. He repeatedly pointed out the inadmissibility of using nationality as an argument for criticism. He calls himself not a propagandist, but a publicist, indicating that in the West journalists are not afraid to defend their point of view.

When I see and hear Kiselev, I immediately want to grab the remote control and switch the channel. In his comments and gestures, the presenter resembles a bully from the gateway. An aggressive manner of presenting information and imposing one’s opinion as the only correct one strains.

Work at the USSR Radio and Television

After graduation, he worked in the Central Radio Broadcasting for Foreign Countries of the USSR State Radio and Television in the Norwegian and Polish editions.

On April 9, 1989, at the invitation of Eduard Sagalaev, he began working on the Central Television of the USSR, where he was a parliamentary correspondent for the Vremya program. The very first report was made from Tbilisi, covering events at the government house. At one time he was his own correspondent in Norway.

From January 1990 to March 1991, he was the host of the television news service information program, which was aired on the First Central Television Program. Due to the refusal to read a pre-prepared text about the events in Vilnius, he was suspended from conducting news programs, after which he worked for some time with the German television channels ARD and RTL, as well as the Japanese television company NHK.

Career from 1991 to the early 2000s

In September 1991, after the August coup and the appointment of a new leadership of Central Television, he returned to the Vremya program and was also the host of the Panorama program. Until the end of 1996, he worked in various positions at the Ostankino State Television and Radio Broadcasting Company (since 1995 - ORT, currently - Channel One). In 1992-1994, he was his own correspondent for the Ostankino State Television and Radio Broadcasting Company on Benelux. In 1994-1996 he was the host of the Window to Europe program on the same television channel, for the creation of which Kiselev received a grant from the European Commission aimed at supporting democratic institutions in Russia.

In March 1995, after the assassination of Vladislav Listyev, he was the host of one of the episodes of the current interview “Rush Hour” of the VID TV company, which was broadcast on Ostankino Channel One. Since April 3, 1995 - presenter of this program on the newly created ORT channel. Initially, he worked in turn with Sergei Shatunov, but after his departure he led the program alone. From the beginning of October 1995, he led the program in turn with Andrei Razbash. Finally left the program in September 1996.

From 1997 to 2003 he hosted the talk show "National Interest", which was aired first on REN-TV, then on RTR from September 1997 to January 1998, from February 1999 on TNT, from autumn 1999 to January 2002 - as “National Interest 2000 (2001)” on TVC, then on the Ukrainian ICTV channel.

In December 1997, he established the company “Perspective Television Projects”, which lasted several years, to produce its own television programs.

Since February 1999, at one time he was also the author and off-screen presenter of the “Window to Europe” column on the morning day-to-day channel (TV-6).

From 1999 to 2000, he was the host of the evening release of the TV Center TV company’s information program “Events”, under the heading “In the center of events”.

From the beginning to the mid-2000s, he lived and worked for two countries - Ukraine and Russia. From 2000 to 2006 - the host of the current interview “Details with Dmitry Kiselyov”, from 2000 to 2004 - the chief editor of the information service of the Ukrainian television company ICTV. There he conducted the program "Facts". On November 26, 2004, channel reporters at a meeting with ICTV CEO Alexander Bogutsky expressed their distrust of Dmitry Kiselyov, saying that he was distorting the news. Three days later, the general director announced the removal of Kiselev from managing the news releases of the television company. Later, ICTV officially denied this message. During the presidential elections in Ukraine in 2004, Dmitry Kiselyov took an active part in promoting on television the candidate from the Party of Regions close to Moscow, Viktor Yanukovych, who, in turn, was loyal to the owner of ICTV, Victor Pinchuk. After Victor Yushchenko won the election, Kiselev continued to work on the television channel until the expiration of his contract in March 2006.

From September 24, 2000 to November 9, 2003 was published on the website of the Echo of Moscow radio station under the heading "Commentary of the week." He led seminars and workshops at the Internews television school Manana Aslamazyan.

In 2003, while training on a motocross track, he was seriously injured - he cut off two ligaments in his knee, three operations were completed and he spent a year on crutches.

On the TV channel "Russia-1"

The question is how to position ourselves to the state news agency ... Often, under the slogan of objectivity, we distort the picture and look at our country as a stranger. It seems to me that this period of distilled, distant journalism is over. I myself professed these principles, you can easily find my statements on the Internet. But I went through a certain internal evolution, which could be conveyed by the words of the English proverb that a person who in his youth was not a rebel does not have a heart. And the person who did not become a conservative when he became more mature - he has no mind. I believe that there is not a single publication in the world that is objective. CNN is objective? Not. BBC objectively? Not. Objectivity is a myth that is offered and imposed on us. Imagine, a young man puts his hand on the girl’s shoulder, at best, and says: “You know, I have long wanted to tell you that I treat you objectively.” Is that what she is waiting for? Well, probably not.

From 2003 to 2004, he consistently worked on the programs “Morning Talk” and “Authority”. From 2005 to 2008, he was the host of the Vesti + daily informational and analytical program of the Rossiya television channel, and from 2005 to 2006, he hosted the Vesti. Details. "

In 2006-2012, after his final return to Moscow, he hosted the socio-political talk show National Interest on the Rossiya channel, later renamed Russia-1. On July 3 and 10, 2010, within the framework of this program, the Moscow side hosted the Ukraine-Russia television bridge together with the leading 1 + 1 TV channel Natalya Moseychuk.

In 2006-2008, he was the host of Vesti's evening release paired with Maria Sittel, while the program’s timing was increased from 30 to 50 minutes.

Since July 2008, he has been Deputy General Director of the VGTRK holding, after appointment he left the Vesti program. On September 9 and 16, 2011, he held hourly discussions of the television series “Split” called “Parts of the Whole” on the TV channel “Culture”.

In March 2012, he replaced Sergey Kurginyan in the “Historical Process” program. Since September 9, 2012 - presenter of the program "News of the Week". In 2010 and from January 2013 to the present - a permanent host of Christmas interviews with Patriarch Kirill on the channel "Russia-1". From September 19 to November 28, 2015 he was the host of the intellectual game “Knowledge is Power”.

International news agency "Russia Today"

On December 9, 2013 it was announced that a new structure will be created on the basis of RIA Novosti - the international news agency Russia Today. Dmitry Kiselev was appointed its General Director. According to the presidential decree, the main task of the new agency will be “covering abroad the state policy of the Russian Federation and Russian public life,” and according to Kiselyov, the mission of his organization is “restoring a fair attitude to Russia as an important country of the world with good intentions.”

On April 9, 2014, the Broadcasting Board of Governors (BBG) announced that Russia Today director Dmitry Kiselyov, in response to a March request to extend the expiring contract for broadcasting Voice of America radio at a frequency of 810 AM in a letter dated March 21 wrote only one phrase: "We are not going to cooperate." The head of the BBG, Jeff Schell, said that breaking the contract is “Moscow’s pressure on the media space,” and asked for “equal conditions,” as the Russian media “enjoy open access to broadcasting in the US and around the world.” Russian citizens deserve the same freedom of access to information. ” He also said that BBG will continue to work for a Russian audience on online platforms. The organization of broadcasting via satellite is not excluded.

In April 2016, hackers announced the hacking and theft of the contents of two mailboxes and WhatsApp correspondence by Dmitry Kiselyov, which was auctioned until May 15. The period from 2009 to 2016 with a total amount of information of 11 gigabytes is covered. One of the accounts used was registered with the spouse of the journalist Maria. The topic is mainly devoted to the “Russia Today” projects, there is also data on finances and assets in the array (among which are the purchase of an elite apartment of 204 m² on Tsvetnoy Boulevard for 162 million rubles in February 2014), the contest of personal sanctions imposed by the EU, the purchase of finished thesis and professional scholarly articles for the wife. Among the interlocutors of the journalist were Valentina Fedotova, head of the social philosophy sector of the Institute of Philosophy of the Russian Academy of Sciences (writing the texts of the presenter for a fee), economist Nikita Krichevsky, media manager Aram Gabrelyanov, pranker Vovan, and Minister of Culture Vladimir Medinsky.

Projects in Koktebel

Dmitry Kiselyov built a house in Koktebel, and in 2003 founded the Jazz Koktebel festival there. In his own words, he also initiated the reconstruction of the house-museum of the writer and artist Maximilian Voloshin, in which he was helped by Ukrainian politician Dmitry Tabachnik and future president of Ukraine Petro Poroshenko.

Since 2012, he has been engaged in the creation of a cock t’est belle winery in Koktebel with a capacity of up to 4 thousand bottles a year. Other investors are the Voloshin family of Koktebel winemakers and the family of two Moscow architects - Dmitry Ovcharov (designed the house of Kiselyov) and Alexander Nekrasov (Kiselyov’s neighbor in Koktebel), the financial aspects of the enterprise are the wife of Russian journalist Maria Kiselyova. After obtaining a license, it is planned to increase the circulation to 10,000 bottles.

Kiselev also has a villa in Koktebel - a deck-type townhouse with 5 bathrooms, an elevator lift and a swimming pool. The construction of the villa and the reconstruction of the embankment worth 4 billion rubles. It was carried out at the expense of the federal budget of the Russian Federation. According to the developer, violations were committed during the construction of the villa, and in the event of a landslide, it can collapse on the houses below. After the information about the villa got into the publication “Gorod24” published in the Crimea, the editors were forced to buy the entire circulation of the newspaper for their money and were fired, and the material was removed from the newspaper’s website.

Sanctions

Dmitry Kiselev is listed in the second part of the list of the European Union (EU), inspired by the accession of Crimea to Russia, among Russian political and state figures, for whom visa and financial restrictions have been introduced. According to the newspaper Kommersant, the TV presenter was planned to be included in the first part of the EU’s black list, but Finland opposed this.

The Director General of the All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company Oleg Dobrodeev stated that “it is amazing how quickly the European Union adopted the skills of repressions against objectionable journalists from its Ukrainian puppets.” In his opinion, the persecution of journalists is a sign of weakness and inferiority. In support of his colleague, journalists and TV presenters of the Russia-1 TV channel made an open letter to the journalistic community of Russia.

According to Dmitry Kiselyov, the EU sanction lists were compiled by Russian journalist Sergei Parkhomenko and political and public figure Alexei Navalny.

In August 2014, Ukraine was included in the sanctions list for its position on the war in the East of Ukraine and the annexation of Crimea to Russia. Also included in the sanctions lists of Switzerland and Canada, is a persona non grata in Moldova. In September 2015, he was on the sanctions list of Ukraine, which includes 400 individuals and 90 legal entities.

In September 2015, he filed a lawsuit against the Council of the European Union, demanding to cancel the decision to include it in the EU sanctions list and reimburse the costs incurred in connection with this. According to Dmitry Kiselyov, he was sanctioned for expressing his political position as a journalist and commentator, and therefore there is a violation of freedom of speech. He also pointed out that he could not "actively support" Russian policy towards Ukraine and had never expressed support for the "deployment of Russian troops in Ukraine." On June 15, 2017, the European Court of General Jurisdiction in Luxembourg dismissed the claim and decided to preserve the sanctions, which Kiselev reacted to with an article on the RIA Novosti website.

Views

He does not consider himself a homophobe and has not come across an hostile attitude from the LGBT community. He believes that the Dozhd TV channel is engaged in “tendentious and value-destructive” activities. In September 2014, he named three institutes of consensus values unknown term Russians: church, education and the media. Kiselev focused on television, where "we must say what is good and what is bad." In February 2019, in an interview with blogger Yuri Dudyu, Kiselyov called the USSR "a dead end branch of the development of human evolution."

Putin and the opposition

On October 7, 2012 (on the day of Putin’s 60th birthday), during the Vesti Nedeli program, Dmitry Kiselev devoted a 12-minute-41-second comment to this event:

In terms of the scope of activity, Putin-politician from his predecessors of the 20th century is comparable only with Stalin. The methods are fundamentally different. The price of the Stalinist breakthrough is unacceptable, but the scale of the tasks of arranging the country is as follows. After Stalin, each next Kremlin leader lowered the bar of ambition, and Russia approached the millennium shift as bloodless, demoralized and torn.

As a result, we will bend our fingers: the army’s combat readiness has been restored, the nuclear balance has been confirmed, the territorial integrity has been preserved, the Russians’ wages have increased 13 times in rubles, their pension has grown 10. Russia is free as never before in its history.

Of particular interest to the host of Vesti Nedeli were the elections to the Opposition Coordinating Council. On October 28, in the plot of the program, he published anonymous statements allegedly on behalf of representatives of the protest movement, who described the event as a "gamble", "star factory", "dvuhvuha without a target", "banal scam organized by opposition thimbles."

Ukraine and the EU

In 2003, he was the author of the musical "Tuzla" for the Kiev theater "Suzirya" (Constellation). Speaking about the goal of creating the musical, Kiselyov expressed the opinion that the latest events in the Kerch Strait "require artistic understanding." “This is a natural phenomenon when in such a pre-war atmosphere, and I am convinced that now the atmosphere resembles a pre-war one, muses should not be silent,” the journalist said.

On December 1, 2013, Dmitry Kiselyov devoted part of his program to protests against the suspension of EU association in Ukraine, where he stated that the coalition of EU members Sweden - Poland - Lithuania is using Ukraine to foment a war with Russia. According to Kiselyov, the ultimate goal of the countries that made up this anti-Russian “coalition” is revenge for the Battle of Poltava, won by Peter I in 1709.According to Kiselev, in Sweden, due to the early onset of sexual activity, there is a “radical increase in child abortion” and impotence at the age of 12. In addition, Kiselyov said that the Minister for Foreign Affairs of Sweden Karl Bildt in his youth was an agent of the CIA. Network Edition Correspondent Buzzfeed Max Seddon described the whole broadcast as the “most esoteric interpretation” of events in Ukraine.

In May 2014, after the removal of President Yanukovych from power, Kiselyov said that “there is no Ukraine. Now this is a virtual concept, a virtual country ”and“ failed state ”.

About propaganda of homophobia

In August 2013, a fragment of the recording of the telecast “Historical Process No. 19“ The State and Private Life ”” dated April 4, 2012 on the channel “Russia-1”, in which Dmitry Kiselyov called for “burying the hearts of the victims in road accidents,” was distributed. gays. The statement received a negative reaction in the blogosphere. A group of bloggers sent an appeal to the Investigative Committee and the Prosecutor General of Russia with a request to bring the TV presenter to criminal liability under article 282 of the Criminal Code of Russia (extremism), the maximum penalty for which is 5 years in prison.

In an interview with Ekho Moskvy, Kiselev gave an explanation for his words:

This is just the world practice. This is done in the United States of America, in the European Union, in Japan, in the Arab countries, almost all over the world, except for Russia. Because homosexuals are forbidden to donate blood, organs, and so on, that is, they are not considered as donors. And I believe that it is necessary to adopt laws that are consistent with world practice. That's all ... if, for example, a homosexual in America dies, they don’t touch him, they don’t take organs from him.

On homophobic killings, he said:

Our problem with homosexuals is that they behave provocatively, they behave as a victim, yes, that is, they knowingly call, provoking situations, so that they become victims. Nobody bothers them to love each other the way they want. They aggressively impose minority values ​​on most. Perhaps society will counteract this. Naturally, huh? In a variety of forms, including brutal forms.

During a meeting with President of Israel Shimon Peres, Kiselyov mentioned that “under current legislation in Israel, gays are prohibited from donating blood and organs.” The president denied this claim by a Russian journalist, noting that in his country donation is prohibited only for AIDS patients.

In April 2014, the TV presenter admitted that his phrase about “burning hearts” was a deliberate provocation “to seize the polemic program, where the conflict of opinion with the elements of the show was dramatically laid.”

After legalizing gay marriage in the United States, he supported the creation of civil unions for LGBT people. However, he stated that this cannot be called a marriage.

Coverage of events in Ukraine in 2013-2014

March 18, 2014 on the website of the Society of Scientists (ONR) appeared addressed to the Minister of Telecom and Mass Communications of Russia N. A. Nikiforov, the head of the Federal Service for Supervision of Telecommunications, Information Technologies and Mass Communications A. A. Zharov and the general director of VGTRK O B. Dobrodeev an open letter from a number of scholars about Kiselev’s inappropriate remarks in the News of the Week program of March 16, which are characterized as “aggressive propaganda”. The letter also states that Kiselev’s programs “are full of arrogance, distorted facts, insulting attacks” in relation to Russians and foreign politicians. The statement contains a request to check the broadcasts of Kiselyov, aired in the last three months, "for signs of extremism, inciting ethnic and ethnic hatred." On March 19, the collection of signatures was stopped at the request of a number of ONR members. The statement was signed by 27 scientists, including six RAS academicians and four corresponding members of the RAS.

Yevgeny Kiselyov, known for his harsh criticism of Russia's policy towards Ukraine, called Dmitry Kiselyov "not even a namesake."

On July 4, 2014, the Security Service of Ukraine instituted criminal proceedings against Kiselyov under the article “financing of terrorism, assistance to terrorist activities”. According to the SBU, through the "International Press Institute" led by Kiselev, funding is coming for separatist organizations in Ukraine. Kiselyov described the accusations as "a continuation of the fantasies in which Natsiks live in power in Kiev."

Appointment as Head of the Russia Today Agency

In connection with the appointment of Kiselyov as the head of the new Russia Today news agency, created by Vladimir Putin in December 2013 on the basis of RIA Novosti, several leading Western media outlets published materials in which he was called the “pro-Kremlin television presenter-homophobe,” and the creation of a new news agency - Putin’s attempt to strengthen control over the media. So, on the site The guardian material was published under the heading "Putin appointed a homophobic television presenter as head of the state news agency." The publication described Kiselev as a “conservative news anchor” and “a loyal supporter of Putin who occasionally makes provocative statements.” The article also stated that “Kiselyov is often accused of being the mouthpiece of Kremlin propaganda” and that he gained fame for his “open anti-Gay, anti-American and anti-opposition views.” Agence France Presse called the appointment of the “TV presenter-antigey” the head of the new news agency the Kremlin’s attempt to “consolidate state-owned media in the period of increased online criticism of Putin’s 13-year rule.”

Xenophobia Accusations

On February 16, 2014, on Vesti Nedeli, he criticized the radio station Ekho Moskvy, focusing on the poet Igor Irtenyev and publicist Viktor Shenderovich. In his speech, the TV presenter called Shenderovich a “bastard”, who “goes for a deliberate provocation bordering on sabotage”, “placing next to the fascist German punitive champion of the 1936 Olympics Hans Otto Wolke - a war criminal and a brilliant girl figure skater Julia Lipnitskaya”, and revealed told the audience the "real" name of Irteniev (Igor Moiseevich Rabinovich), who supported the "comparison of Shenderovich of the Sochi Olympics with the Berlin of 1936", and also reminded that in Germany, where Irtenyev lives today, Jews "under Hitler ... p Azorya and expelled, and the remaining sent to concentration camps. There would not have been any texts of Shenderovich or Irtenyev, there would have been none of them. ” On February 18, the Russian Jewish Congress published an official reaction to this speech, where it expressed surprise and indignation at Kiselyov’s pedaling of Jewish origin of opponents from the screens of the state television channel, characterized the TV presenter’s methods as “an outright manifestation of xenophobia,” and pointed out the inadmissibility of using nationality as an argument for criticism.

Anti-Americanism

Former US Ambassador to Russia Michael McFaul March 20, 2014 said that Kiselyov participated in the US Department of State program. Buzzfeed correspondent Max Seddon said that from July 23 to 25, 2012, Kiselyov and eight other journalists from seven countries attended a meeting organized by the US Department of State Bureau of Educational and Cultural Affairs. through the “International Leadership Program” and dedicated to “threats to global security in the 21st century”.

On March 21, Kiselyov, on the air of Vladimir Solovyov’s program, admitted to participating in the meeting, but stated that he paid for the trip and did not know that the trip was organized by the State Department.

According to Seddon, the fact of Kiselyov’s participation in the American program is especially striking, since the state-run media in Russia like to demonize Putin’s opponents by meetings with foreign officials, alluding to the fact that there they receive “instructions” from the CIA.

Awards

  • Memory Medal January 13 (January 11, 1994) - for his contribution to the international recognition of the Republic of Lithuania and in honor of the celebration of the Day of Defenders of Freedom and the third anniversary of the tragic events at the Vilnius TV Tower. Deprived of the award on April 3, 2014 by a decree of the President of Lithuania Dali Grybauskaite. By signing the document, Grybauskaite stated that Kiselyov had discredited the title of the recipient of an honorary award, and in her broadcasts was mocking the fundamental values ​​of freedom and democracy. The deputy director general of NTV television channel Tatyana Mitkova, live on the evening issue of the Today program, stated that, in solidarity with Kiselyov, she refused the medal handed to her at the same time and asked “the President of Lithuania, Mrs. Grybauskaite, to delete me from the list of awarded ones”.
  • Order of Friendship (May 5, 2011) - for great merits in the development of domestic broadcasting, culture, print and many years of fruitful activity
  • Order “For Merit to the Fatherland”, IV degree (February 13, 2014) - for achieved labor successes, significant contribution to the socio-economic development of the Russian Federation, achievements in the humanitarian sphere, strengthening the rule of law, protecting the rights and interests of citizens, many years of conscientious work
  • Order of St. Sergius of Radonezh, 2 degrees (ROC, 2014).

Pin
+1
Send
Share
Send

Watch the video: Inside Putin's Russia -- Watch the full documentary (April 2020).